Weblog

De fiets, zo smart als het maar zijn kan

We moeten beseffen hoe goed en sterk de fietsinfrastructuur in Nederland en de fietscultuur in Nederland zijn. Dat schrijft Wim Bot, medewerker nationale en internationale beleidsbeïnvloeding op het Landelijke Bureau van de Fietsersbond. Zijn kernboodschap: de fiets is onmisbaar om steden leuker te maken.
Lees meer

Niet heel Nederland klaar voor elektrisch rijden

Nog niet alle gemeentes in Nederland zijn goed voorbereid op de toekomstige vraag naar elektrisch rijden. De best scorende gemeenten in 2017 op het gebied van elektrisch rijden zijn Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Dat blijkt uit de ‘benchmark elektrisch rijden 2017’, uitgevoerd door adviesbureau Over Morgen. Maar enkele gemeenten lijken met hun huidige netwerk van openbare laadpalen niet voorbereid op de toekomstige vraag naar elektrisch rijden.
Lees meer en bekijk de landelijke overzichtskaart

Aantal voetgangersongevallen verdubbeld

De rol van de voetganger en de gevolgen van lopen – positief en negatief – worden systematisch onderschat. En dat is vreemd, want een derde van alle verplaatsingen gebeurt te voet. Het aantal ongevallen met voetgangers is binnen enkele jaren daarbij verdubbeld.

Dat vertelde Rob Methorst van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op het eerste Nederlandse voetgangerscongres Lopen Loont, dat op 4 juli werd gehouden in Rotterdam. Methorst doet al jarenlang onderzoek naar de voetganger. Volgens hem wordt het belang van lopen veel te weinig onder ogen gezien. Een oorzaak ligt al in het onderzoek: respondenten zijn zich vaak niet eens bewust dat ze lopen, ‘terwijl lopen vrijwel áltijd het eerste en laatste deel van je reis is’, aldus Methorst.

Lees meer bij Verkeerskunde

Snorfiets naar de rijbaan, de stand van zaken

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft op 10 juli de definitieve voorstellen gepubliceerd die het mogelijk maken om in specifieke situaties snorfietsen met helm naar de rijbaan te verplaatsen. De gemeente Amsterdam dringt daar, gesteund door de Fietsersbond, al geruime tijd op aan.

Lees meer bij de Fietsersbond

Gemeente Tilburg, Interpolis en Veilig Verkeer Nederland gaan samen voor veiliger verkeer

Een kwart minder verkeersongevallen in 2020 en 0 verkeersdoden in Tilburg. Dat is de ambitie die verzekeraar Interpolis, gemeente Tilburg en Veilig Verkeer Nederland (VVN) hebben vastgelegd in een door hen ondertekend manifest. Samen slaan zij de handen ineen om een groeiend maatschappelijk probleem – het toenemend aantal verkeersslachtoffers – aan te pakken. In 2016 kwamen 629 mensen om in het verkeer in Nederland. 8 meer dan in 2015. 59 meer dan 2014. Het aantal ernstig gewonden stijgt jaarlijks. In 2016 ruim 21.000. In Noord-Brabant waren in 2016 de meeste verkeersdoden te betreuren: 117 waarvan 6 in Tilburg.

Felix Cohen, directeur van Veilig Verkeer Nederland: “Wij juichen het toe dat de gemeente Tilburg en onze gewaardeerde partner Interpolis hun schouders zetten onder de broodnodige aandacht voor verkeersveiligheid, zegt.”
Lees meer

Gek fietsland

We hebben het zelf nauwelijks door, maar soms staan toeristen ons met open mond aan te gapen als we op de fiets stappen. De Amerikaanse Brian zat een uur op de Nieuwmarkt in Amsterdam en legde uitgebreid onze ‘absurde’ fietsgewoontes vast. Voorzien van commentaar. Een hilarische kijk op fietsgewoontes die voor ons heel gewoon zijn.
Lees het verslag

Ken jij de nieuwe verkeersborden al?

Er zijn 14 nieuwe verkeersborden. Op de site van Veilig Verkeer Nederland kun je kennismaken met de nieuwe borden.
Bekijk de nieuwe borden

Drentse inwoners kunnen eigen rotondes inrichten

Provincie Drenthe wil drie rotondes bij de dorpen Grolloo (N376), Gasselternijveen (N378) en Oosterhesselen (N854) opnieuw inrichten. De provincie heeft een prijsvraag uitgeschreven: geïnteresseerden kunnen een ontwerp insturen. In het najaar worden de drie winnende ontwerpen gerealiseerd.
Lees meer

Nationaal Fietscongres

20 en 21 september vindt voor de zesde keer het Nationaal Fietscongres voor fietsprofessionals plaats. Het thema dit jaar is innovatie. De professionals kunnen zelf een invulling geven aan het programma en met hun fietsinnovatie meedingen naar de Tour de Force Innovatieprijs t.w.v. € 10.000.-
Lees meer

Experiment met 1000 innovatieve deelfietsen in Amsterdam

In Amsterdam worden komende zomer 1000 deelfietsen door de stad verspreid, die realtime zijn te vinden via een gratis app. Ook het fietsslot is te openen via deze app. De Amsterdamse start-up FlickBike ontwikkelde dit deelfietsconcept, waarbij de gebruiker de fiets kan achterlaten op de bestemmingslocatie en niet hoeft terug te gaan naar de verhuurlocatie. De prijs is 1 euro per half uur.
Lees meer