Weblog

Meer duidelijkheid voor de (e-)fiets

Het zou zo simpel kunnen zijn: op rotondes binnen de bebouwde kom zijn fietsers in de voorrang, buiten de bebouwde kom zijn de fietsers uit de voorrang. Aldus vastgelegd in een convenant. Desondanks zijn er een aantal gemeentes weerbarstig. Daardoor kan er voor fietsers en voetgangers een verschillende voorrangssituatie ontstaan. Maar zoals altijd: het kan erger: In Wijk bij Duurstede beleef je als fietser op één en dezelfde rotonde geen eenduidigheid.
Lees meer

Afgedankte fietsen krijgen tweede leven in straatbank

In Nederland hebben we jaarlijks te maken met tienduizenden afgedankte fietsen. Grijsen park & straatdesign gebruikt deze fietsen nu als basis voor een bijzondere bank.
Lees meer

Fiets maakt van bushalte een vervoersknoop

Het duurde tientallen jaren voor de fiets als serieuze toevoeging in de ov-schakel gezien zou worden. Nu is het tijd voor de volgende stap, betoogt Bram Nieuwstraten van de Vervoerregio Amsterdam. R-net bewijst namelijk de echte potentie, met een wetenschappelijke basis.
Lees meer

VVN en TeamAlert adviseren fiets zonder stang

De fiets zonder hoge stang moet het aantal verkeersgewonden op de fiets terugdringen. Als het aan jongerenorganisatie TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) gebruiken vaders met jonge kinderen en senioren een fiets zonder stang. Deze fiets, zonder hoge stang, moet het aantal verkeersgewonden op de fiets terugdringen.
Uit onderzoek met crashtests van het VTI, het Zweedse nationale onderzoeksinstituut op het gebied van verkeer en transport, is gebleken dat herenfietsen gevaarlijker zijn dan fietsen met een lage instap. Zo raakt het hoofd bij een valpartij eerder de grond dan bijvoorbeeld de schouder of heup, omdat de bestuurder van een herenfiets meer voorovergebogen op de fiets zit.
Lees meer

Vrachtwagenchauffeurs en automobilisten vaak afgeleid in verkeer

Afleiding in het verkeer is een belangrijke oorzaak van ongevallen met letselschade. Vrachtwagenchauffeurs zijn 20 procent van de tijd dat ze rijden afgeleid, automobilisten letten 10 procent van hun rijtijd niet op de weg. Dit blijkt uit Europees onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Lees meer

Busvervoer nog niet altijd rolstoelvriendelijk

De rolstoeltoegankelijkheid in het Nederlandse openbare busvervoer laat nog te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van DTV Consultants, in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens. Soms is de automatische rolstoelplank defect of biedt de buschauffeur onvoldoende assistentie. Daardoor vertrekt de bus soms zonder de reiziger.
Lees meer

De fiets, zo smart als het maar zijn kan

We moeten beseffen hoe goed en sterk de fietsinfrastructuur in Nederland en de fietscultuur in Nederland zijn. Dat schrijft Wim Bot, medewerker nationale en internationale beleidsbeïnvloeding op het Landelijke Bureau van de Fietsersbond. Zijn kernboodschap: de fiets is onmisbaar om steden leuker te maken.
Lees meer

Niet heel Nederland klaar voor elektrisch rijden

Nog niet alle gemeentes in Nederland zijn goed voorbereid op de toekomstige vraag naar elektrisch rijden. De best scorende gemeenten in 2017 op het gebied van elektrisch rijden zijn Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Dat blijkt uit de ‘benchmark elektrisch rijden 2017’, uitgevoerd door adviesbureau Over Morgen. Maar enkele gemeenten lijken met hun huidige netwerk van openbare laadpalen niet voorbereid op de toekomstige vraag naar elektrisch rijden.
Lees meer en bekijk de landelijke overzichtskaart

Aantal voetgangersongevallen verdubbeld

De rol van de voetganger en de gevolgen van lopen – positief en negatief – worden systematisch onderschat. En dat is vreemd, want een derde van alle verplaatsingen gebeurt te voet. Het aantal ongevallen met voetgangers is binnen enkele jaren daarbij verdubbeld.

Dat vertelde Rob Methorst van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op het eerste Nederlandse voetgangerscongres Lopen Loont, dat op 4 juli werd gehouden in Rotterdam. Methorst doet al jarenlang onderzoek naar de voetganger. Volgens hem wordt het belang van lopen veel te weinig onder ogen gezien. Een oorzaak ligt al in het onderzoek: respondenten zijn zich vaak niet eens bewust dat ze lopen, ‘terwijl lopen vrijwel áltijd het eerste en laatste deel van je reis is’, aldus Methorst.

Lees meer bij Verkeerskunde

Snorfiets naar de rijbaan, de stand van zaken

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft op 10 juli de definitieve voorstellen gepubliceerd die het mogelijk maken om in specifieke situaties snorfietsen met helm naar de rijbaan te verplaatsen. De gemeente Amsterdam dringt daar, gesteund door de Fietsersbond, al geruime tijd op aan.

Lees meer bij de Fietsersbond