Kracht en lenigheid

Trainen van kracht en lenigheid als je ouder wordt

Vanaf het vijftigste levensjaar neemt de spierkracht af. Sterke spieren helpen je om soepel vooruit te komen en in balans te blijven. Ook speelt het een rol bij het beperken van letsel bij een ongeval met geringe impact.

Bewegen is goedNiet alleen spierkracht neemt af, ook de flexibiliteit. Met name de rotatie van hals en nek wordt lastiger. Dit kan invloed hebben op de waarneming.

Tip: Blijf in beweging

Door in beweging te blijven, houdt u uw lichaam sterk en soepel. In uw gemeentegids staan diverse (gymnastiek)verenigingen waarbij u zich kunt aansluiten. Met een beweegmaatje (www.beweegmaatje.nl) hoeft u niet alleen. En als u liever daarvoor niet de deur uitgaat, kunt u meebewegen via het tv-programma Nederland in Beweging. 

Heeft u vragen over de manier van bewegen die bij u past, praat dan eens met een fysiotherapeut.

Test

Met een half uur beweging per dag werkt u al voldoende aan uw conditie en houdt u uw spieren soepel. Komt u aan uw 30 minuten bewegen? Doe de test!

Lopen

Verminderde kracht maakt het lastiger om te lopen. Je verliest gemakkelijker je balans en kleine hindernissen zijn lastiger.

Traintip:

  • Traplopen is goed voor de beenspieren. Met meer spierkracht staat u steviger. 

Fietsen

Bij fietsen is spierkracht nodig en moet u goed om kunnen kijken. Als dit niet zo gemakkelijk meer gaat, kan dat gevolgen hebben voor uw veiligheid en kunt u het plezier in het fietsen verliezen. Ook op- en afstappen gaat moeilijker als u niet meer zo soepel bent.

Traintips:

  • Met een elektrische fiets heeft u minder spierkracht nodig, maar blijft u toch in beweging
  • Spiegels helpen om uw zicht naar opzij en achteren te vergroten.
  • Een lage instapfiets maakt het op- en afstappen gemakkelijker.
  • Bezoek een e-bikedag of fietsinformatiedag van de Fietsschool van de Fietsersbond. Daar wordt aandacht besteed aan veilig bewegen op de fiets.

Scootmobiel

Op een scootmobiel speelt vooral de flexibiliteit een rol. Denk aan het achterom en opzij kijken.

Traintip:

  • Spiegels helpen om uw zicht te vergroten
  • Train het opzij en achterom kijken

Auto

In een auto speelt vooral uw lenigheid een rol. Denk dan vooral aan het opzij en achterom kijken. U gebruikt dit o.a. voor het controleren van de dode hoek.

Tip:

  • Heeft u bij het afslaan of voorsorteren moeite om uw hoofd te draaien? Stel uw spiegels anders in of koop een extra (dodehoek)spiegel. Informeer ernaar bij uw garage. Ook kunt u tijdens een rijvaardigheidstraining of een extra rijles advies vragen over het gebruik van spiegels en andere zaken, zoals het goed afstellen van de stoel en hoofdsteun.